Viete, že...

Čo obsahuje podnikateľský plán?

O tom, ako sa podnikateľský zámer pripravuje a čo má obsahovať, sa už veľa popísalo. I o tom aký, je dôležitý a potrebný. Čo sa však píše medzi riadkami už menej. V nasledujúcom texte vám predstavíme informácie, ktoré treba mať pri jeho príprave na pamäti.

Nižšie nasleduje podrobnejší zoznam informácií, ktoré hľadá investor alebo banka vo vašom podnikateľskom zámere. Mnohé z týchto informácií sú dôležité taktiež i v procese due diligence, prípravy informačného memoranda alebo určovania hodnoty spoločnosti. 

Zoznam nie je vyčerpávajúci, niektoré položky sa prelínajú, nie všetko je vhodné použiť vo vašom prípade. Závisí od druhu podnikania a typu spoločnosti, čo všetko bude obsahom výsledného dokumentu a v akej štruktúre. 

Prv než sa pustíte do prípravy podnikateľského plánu, potrebujete si pripraviť vstupné informácie. Pomôcť vám môže i táto šablóna.

Informácie o chybách, akých sa podnikatelia pri príprave podnikateľských plánov dopúšťajú nájdete tu.

1. Manažérske zhrnutie (Executive summary)

Cieľ podnikateľského plánu a stručný prehľad o spoločnosti. Požadované finančné zdroje.
  • Cieľ predkladaného dokumentu - podnikateľského plánu.

  • Stručný popis spoločnosti.

  • Stručný popis podnikateľskej činnosti. Čo bude spoločnosť vyrábať / poskytovať.

  • Ako sa produkt/služba líši od konkurencie a akú potrebu uspokojujú.

  • Ako firma uspeje v budúcom konkurenčnom prostredí. Aké sú piliere vášho úspechu.

  • Popis manažérskeho tímu, relevantných   skúseností a špecifických znalostí/zručností.

  • Zhrnutie kľúčových finančných projekcií na 3 - 5 rokov (tržby, EBITDA, čistý zisk)

  • Prehľad a štruktúra potrebného objemu kapitálu a jeho použitie (investícia).


2. Od histórie po súčasnosť - o spoločnosti

Táto sekcia by mala informovať potenciálnych investorov o minulosti/histórii spoločnosti s nadväznosťou na budúcnosť. Ak má podnikanie krátku históriu, treba popísať manažérsky tím a ich relevantné skúsenosti.
  • Táto sekcia by mala informovať potenciálnych investorov o minulosti/histórii spoločnosti s nadväznosťou na budúcnosť.

  • Kedy, ako a prečo podnikanie vzniklo

  • Motivácia zakladateľov

  • Ako sa vyvíjalo podnikanie po súčasnosť – hlavné míľniky

  • Produkty/služby, ktoré spoločnosť vytvorila / predávala na trhu, s akým výsledkom

  • Súčasný stav produktov/služieb


3. Produkt / Služba (ČO)

  • Podrobný opis predávaných hlavných produktov a služieb

  • Ako produkt / služba uspokojuje potreby zákazníkov 

  • Výhody produktu/služby (napr. jedinečné črty - unique selling point, cena, kvalita, dostupnosť v porovnaní s konkurenciou, nevýhody)

  • Súčasný stav produktu/služby (napr. vývoj, prieskum trhu, predaj, začiatok predaja, prototyp)

  • Podiel na celkových tržbách

  • Predpokladaná životnosť produktu/služby  (napr. treba opakovať nákup – chlieb, predplatné časopisu na rok, mesačný paušál telekom služby, dovolenka - nepravidelne)

  • Plánujete nové produkty

  • Súlad produktov/služby so stanovenými, regulovanými štandardami na trhu

 
  • Plán predaja (počet výrobkov x cena):

  • Za akú cenu ponúkate/plánujete ponúkať vaše produkty/služby? Ako ste cenu určili a čo zahŕňa ?

  • Súčasné a potenciálne objednávky

  • Typické veľkosti objednávok. Minimálne množstvo pre objednávku

  • Splatnosť pohľadávok


4. Zákazník (KOMU)

  • Kto sú zákazníci? Jednotlivci, spoločnosti. Ich veľkosť, kúpna sila, vek, pohlavie, … Jasne ich definujte a na nich potom zacieľte niežšie uvedenú marketingovú stratégiu. Uistite sa, že tam je potenciál a že títo zákzaníci potrebujú váš výrobok alebo službu.

  • Kde sú?

  • Vzory správania zákazníkov: Prečo, kedy, akou formou kupujú vaše produkty/služby?

  • Čo ovplyvňuje nákupné návyky/rozhodovanie vašich zákazníkov? 

  • Hlavní odberatelia a ich podiel na celkových tržbách?

  • Máte stálych zákazníkov alebo rozrobené nové zákazky?

  • V prípade nových produktov/služieb - overenie v praxi: Ako ste zisťovali záujem o produkty/služby? Koľko už máte zákazníkov? Aká je ich spätná väzba? Výsledky prieskumu?


5. Trh (KDE)

  • Popis trhu. Územie.

  • Trendy na trhu

  • Veľkosť trhu. Kvantifikácia trhu, na ktorom pôsobíte. Relevantné štatistiky o trhu.

  • Rast – minulosť a perspektívy

  • Trhový potenciál vašej spoločnosti. Súčasný/predpokladaný podiel produktu/služby na trhu.

  • Medzera na trhu

  • Situácia v nadväzujúcich odvetviach 

  • Právne predpisy vzťahujúce sa na podnikanie v danom odvetví


6. Konkurencia

  • Hráči na trhu.

  • Aká je priama a nepriama konkurencia. Potenciálna konkurencia.

  • Aké sú alternatívy vášho produktu/služby? Substitučné produkty.

  • Silné a slabé stránky konkurencie

  • Ako budete s konkurenciou súťažiť ? Čím bude výrobok/služba výnimočný/á ?

  • Aké sú bariéry vstupu na trh ? Ako ľahko / ťažko vás niekto nový na trhu môže ohroziť ?


​7. Marketing (AKO)

  • Marketingová stratégia a ciele?

  • Ako by ste kvantifikovli váš súčasný a potenciálny podiel na trhu?

  • Ako sa zákazníci o vašich produktoch/službách dozvedajú?

  • Ako sa k plánovanému podielu na trhu dopracujete, resp. ako dosiahnete plánovaný predaj?

  • Ako zákazníci realizujú nákupy?

  • Cenová politika - "P-price"

  • Distribúcia produktov/služieb - "P-placement"

  • Podpora predaja a marketingové kanály - "P-promotion"

  • Marketingový rozpočet


8. Technológia, duševné vlastníctvo a výskum a vývoj

  • Popis jedinečnosti základu technológie a stručné technické zhrnutie hlavných prínosov

  • Právna ochrana (napr. patenty, autorské práva, atď.), náklady na ochranu produktu

  • Závislosť produktu / služby od možných technologických zmien. 

  • Výskum a vývoj, projekty, predpokladané rozpočty, hlavné míľniky, riziká. 

  • Technické partnerstvá (univerzity firmy, sponzori, atď.)


9. Výrobný proces /  Spôsob poskytovania služby (AKO)

  • Umiestnenie výroby, popis pozemku a budovy

  • Výrobná technológia, vrátane výrobcu, roku výroby, roku nadobudnutia, momentálneho stavu prípadne potreby rekonštrukcie alebo náhrady 

  • Opis celého výrobného procesu krok po kroku, vrátane jeho dĺžky a kapacity výrobnej linky. Využitie kapacity.

  • Dodávatelia (percentuálny podiel na celkových dodávkach) a náhradní dodávatelia. Majú monopolné postavenie

  • Čas potrebný na výrobu určitého množstva

  • Minimálne zásoby surovín na kontinuálny priebeh výroby

  • Dostupnosť požadovanej pracovnej sily

  • Priemyselné normy, ktoré musíte dodržiavať

  • Povolenia a licencie, ktoré potrebujete pre výrobu, distribúciu a predaj výrobkov

  • Odpad alebo vedľajšie produkty, spôsob ich využitia, resp. likvidácie

  • Výhody výrobnej metódy v porovnaní s konkurenciou


10. Investície a financovanie (KOĽKO)

  • Koľko ste už investovali do “projektu” a z akých zdrojov?

  • Do čoho ste ich investovali?

  • Investičný plán a formy jeho financovania (úver, EU fondy, peňažný vklad, nepeňažný vklad, úspory, zisk)

  • Aký prínos bude mať táto investícia (napr. nižšie náklady, rast výroby a predaja, väčšie priestory, vyššia kvalita)?


11. Vlastníci, manažment a zamestnanci (KTO)

  • Vlastnícka štruktúra, forma spoločnosti

  • Popis zakladateľov spoločnosti (ich odborné, praktické skúsenosti a úlohy v spoločnosti)

  • Zhrnutie o kľúčových manažéroch musí informovať: ich predchádzajúce skúsenosti, súčasné úlohy, kvality tímu, medzery, vek, kvalifikácia, životopisy

  • Organizačná štruktúra (do príloh) – popis dnes a o 5 rokov, vrátane počtov zamestnancov v jednotlivých oddeleniach

  • Potreba ďalších manažérov alebo kľúčových pracovníkov

  • Voľné pracovné pozície, slabé miesta
 (ako ich riešiť) 

  • Systém vzdelávania

  • Mzdové / Osobné náklady, mzdy jednotlivých pracovníkov a ich počet


12. Finančné informácie a Finančný plán

  • Účtovné výkazy za posledné 3 roky: výkazy ziskov a strát, cash flow a súvahy

  • Finančná analýza historických finančných údajov a budúcich predpokladov

  • Projekcie: výkazy ziskov a strát, cash flow a súvahy

  • Plán predaja / tržieb

  • Plán nákladov, kalkulácie produktov

  • Plán investícií, vrátane využitia získaných finančných zdrojov

  • Bod zlomu = celkové fixné náklady na jednotku / (predajná cena - variabilné náklady na jednotku)

  • Kalkukácie výrobkov


13. Rizikové faktory a ich možné zmiernenie alebo eliminácia

  • SWOT

  • Riziká a možnosti ich eliminácie. Máte konkrétne skúsenosti s riešenm problémových situácií?

  • Zohľadnenie rizík vo finančných projekciách prostredníctvom analýzy citlivosti a vplyvov na výsledky


14. Prílohy

  • Akčný plán v krokoch, čím bližšie k súčasnosti, tým podrobnejšie

  • Organizačná štruktúra

  • Životopisy kľúčových manažérov

  • Prieskum trhu, Štatistiky

  • Predpovede vývoja trhu

  • Architektonický návrh

  • Obrázky (výrobky, prevádzka, ...)

  • Detaily o patentoch

  • Auditované účtovné závierky (ak je povinnosť auditu)

  • Finančné projekcie - výkazy ziskov a strát, cash flow a súvahy na 5 rokov


Vlasta Kostercová | 01.02.2017 15:43
Zdroj: www.podnikatelskyplan.sk
 
 
Prečítajte si tiež

Informácie o flexibilnom pracovnom trhu